НЕЙРОПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД В ИССЛЕДОВАНИИ РЕГУЛЯТОРНОГО ОПЫТА СТУДЕНТОВ

Гребнева В.В., Корнеева С.А.

Аннотация. Исследовалась взаимосвязь показателей межполушарной асимметрии с особенностями саморегуляции студентов вуза. Результаты показали, что существуют значимые различия процессов саморегуляции у испытуемых с разными вариантами латеральных профилей межполушарной асимметрии и общие особенности данных процессов у лиц, имеющих одинаковые варианты латеральных профилей. Полученные данные могут быть использованы в целях профориентации, для оптимизации учебной деятельности, при реализации принципов дифференцированного обучения, а так же при проведении занятий по совершенствованию системы саморегуляции.

Ключевые слова: саморегуляция, произвольная активность человека, межполушарная асимметрия, индивидуальные латеральные профили, личностные особенности.

NEUROPSYCHOLOGICAL APPROACH IN THE STUDY OF STUDENTS' REGULATORY EXPERIENCE

Grebneva V.V., Korneeva S.A.

Abstract. This article is an attempt to study the interconnection of indices (indicators) of interhemispheric asymmetry with the peculiarities of the higher educational establishment students’ self-regulation. According to the results there are significant differences of self-regulation processes of the tested subjects with the different variants of lateral profiles and common peculiarities of these processes of people having similar variants of lateral profiles. The data received may be used in vocational guidance purposes, in educational activity optimization, in implementation of differentiated education principals as well as in the conduction of the classes aimed on the improvement of self-regulation.

Keywords: self-regulation, free (unconditioned) activity, interhemispheric asymmetry, individual lateral profiles, personality characteristics (peculiarities).

 

Полный текст статьи

Ссылка на статью: Grebneva V.V. Neuropsychological approach in the study of students' regulatory experience / V.V. Grebneva, S.A. Korneeva // Научный журнал «Дискурс». – 2018. – 5 (19). – С. 54-65.